Logo_Apidari

5 triks for søkemotoroptimalisering

SEO

Skal du forbedre SEO-rangeringen av nettsiden din, må du benytte deg av ulike SEO-teknikker.

Å forstå hvordan søkemotorer virker, er kun første skritt i prosessen med å forbedre en nettside sin rangering i søkemotorer. Her er noen av teknikkene du kan benytte:

 

#1 Finn riktige søkeord

Utforskning av søkeord er ofte det første steget for søkemotoroptimalisering (SEO) og involverer å se etter de ulike søkeordene en nettside allerede er rangert for, hvilke søkeord konkurrenter rangerer for og hvilke søkeord potensielle kunder søker etter. Ved å identifisere ordene og begrepene brukere søker etter i Google og andre søkemotorer får du en god pekepinn for hvordan eksisterende innhold kan optimaliseres og hvilket nytt innhold som kan skapes for å øke rangeringen til nettsiden i søkeresultater.

 

#2 Innholdsmarkedsføring

Når aktuelle søkeord er identifisert kommer innholdsmarkedsføring inn i bildet. Det kan være oppdatering av eksisterende innhold eller å skape helt nytt innhold. Siden Google og andre søkemotorer prioriterer innhold av høy kvalitet er det viktig å undersøke hvilket innhold som allerede eksisterer. Det kan deretter skapes overbevisende innhold som tilbyr en positiv brukeropplevelse og samtidig øker sannsynligheten til å rangere høyt i søkeresultater. Bra innhold har også en større sjanse til å bli delt i sosiale medier og tiltrekke seg lenker fra andre nettsteder.

 

#3 Eksterne lenker

Lenker fra eksterne nettsider (kalles “backlinks”) er en viktig faktor ved rangering i Google og andre søkemotorer. Å skaffe eksterne lenker av høy kvalitet er derfor et godt tiltak å gjøre for forbedret søkemotoroptimalisering (SEO). For å tiltrekke eksterne lenker kan du promotere godt innhold, knytte kontakter med andre nettsteder, og bygge relasjoner med andre bedrifter. Du kan også selv publisere lenker til ditt nettsted på relevante steder.

 

#4 Teknisk og strukturell optimalisering

I tillegg til tiltak som lenkebygging gjennom eksterne nettsteder kan forbedring av nettstedets interne struktur gi viktige fordeler for søkemotoroptimalisering (SEO). Dette er avhengig av den som er teknisk ansvarlig for nettstedet. Vanlige skritt for teknisk og strukturell optimalisering inkluderer endring av URLer på nettstedet til å inneholde søkeord, oppdatere tittelbeskrivelser, og bruke alternativ tekst for å beskrive bilder. Å oppdatere metabeskrivelsen på en nettside kan også være en fordel. Selv om metabeskrivelsen ikke har en direkte innvirkning på rangeringen i søk, kan det øke klikkfrekvensen fra besøkende som ser nettsiden i søkeresultater (SERP).

 

#5 Optimalisere nettsidens arkitektur – Eksterne lenker er ikke de eneste lenkene som hjelper for søkemotoroptimalisering (SEO). Interne lenker (lenkene internt på ditt eget nettsted) spiller også en viktig rolle i søkemotoroptimalisering. Dermed kan du forbedre nettstedets SEO ved å sørge for at viktige sider er lenket til fra annet innhold, og at relevant ankertekst brukes i disse lenkene for å forbedre en sides relevans for spesifikke søkeord. Å opprette et XML sitemap kan også være en god måte for nettsteder å hjelpe søkemotorer med å oppdage og gjennomsøke sidene på nettstedet.

Relaterte artikler