Selskapslogo Apidari
M

Apidari blir med Novus Visuals inn i fremtiden på VR & AR

Aktuelt, VR & AR

Apidari samarbeider nå med Novus Visuals som har spesialkompetanse innen Virtuell virkelighet (Virtual Reality – VR) og Utvidet virkelighet (Augmented Reality – AR).

I likhet med Apidari er Novus Visuals basert i Grimstad. Novus Visuals har som mål om å bli ledende på Sørlandet og Agder innenfor virtual reality og augmented reality. Bedriften er grunnlagt og drevet av Stian Ngo som er utdannet ved Universitetet i Agder. Her har han en Bachelorgrad i Multimedia teknologi og -design og en Master i E-læringsteknologi, som gir Stian teoretisk og praktisk kompetanse til å analysere, lede prosjekter, utvikle, designe og iverksette VR og AR innhold etter dine ønsker og visjoner. Dette gjelder både for bedrifter, samt offentlige næringer innen kultur, som museer, kunstnerisk utfoldelse, og i undervisningsøyemed.

Hva er Virtual Realty?

Virtual Realty (VR) eller Virtuell Virkelighet kan kort forklares som en virtuell, komputer-generert verden som kan interageres og utforskes av brukeren. Ifølge undersøkelser er VR et voksende marked med potensiale for en enorm vekst fremover. For å oppleve VR, må en ta i bruk et VR-headset. Det er mange forskjellige typer headset på markede, men de mest populære kommer fra Meta, HTC og HP. De fleste headsett krever at man kobles til en kraftig gaming pc for å kjøre tunge programmer. Men det finnes headsett som er “stand-alone” (Meta oculus quest) som ikke trenger å kobles til en pc.

Ved å bruke et VR headset vil hele synet bli dekket av skjermer og brukeren vil kun se den virtuelle verdenen. Brukeren vil kunne se seg rundt 360 grader, og både opp og ned. Brukeren kan også bevege seg og interagere, påvirke omgivelser, som gjør at man kan fordype seg fullt i den virtuelle verdenen.

En virtuell verden kan være alt fra en hel verden til et lite rom, avhengig av hensikten til VR applikasjonen. Viktig å huske at VR ikke kun handler om å gjenskape vår fysiske virkelighet inne i en maskin. Man kan også konstruere nye verdener som i seg selv er unike. Det handler mer om å bruke innlevelsen og opplevelsen som VR tilbyr oss. Med denne innlevelsen og interaktiviteten kan man lage gripende opplevelser til både læring og underholdning.

Hva kan det brukes til generelt? Og hva ønsker du å bruke det til?

Vi kan avvikle alle muligheter som finnes i VR etter din bedrifts behov, i denne seksjonen skal vi vise til de mange forskjellige områdene VR kan brukes.

E-læring ved hjelp av Virtuell Virkelighet

Som nevnt tidligere gir virtual reality brukeren en enorm innlevelse i den kunstig konstruerte verdenen. Ved å lage læringsmaterialer i VR, vil dette gi brukeren et høyere læringsutbytte og motivasjon. Andre fordeler med å bruke virtuell virkelighet i E-læring er at man kan skape realistiske situasjoner som enten er vanskelige eller er for dyrt å gjenskape i virkeligheten. Som oftest bruker man trening i et virtuelt miljø sammen med tradisjonelle metoder. Securitas bruker VR i brannsloknings treningen sin. Treningen går ut på å slukke diverse branner inne i et hus, det legges vekt på detaljer som å legge hånden sin på døren for å kjenne om den er varm.

Sørlandets sykehus i Agder bruker VR til opplæring av ambulansepersonell. Helse Vest har tatt i bruk VR simulatorer der brukere kan læres opp i diverse medisinske verktøyer uten noe risiko. De har et helt spekter av VR programmer til mange ulike formål i helsesektoren.

Nye muligheter i bygg bransjen og eiendoms markedet

VR kan også brukes til befaring der brukeren kan observere fremtidige byggeprosjekter eller leiligheter. I byggebransjen kan 3D-modeller av prosjekterte bygg lastes inn i virtual reality der brukeren kan befare prosjekter som om de allerede er ferdigstilt. For eksempel hvis man vil dra på en visning i et annet land, men ikke har mulighet til å reise, kan man bruke VR til å dra på en virtuell reise på visning.

Industrien kan få et kraftig verktøy.

Vi fikk presentert, Statoils 3D virtual reality satsning for å kartlegge og navigere i sedimentene på den norske kontinentalsokkel. Deres virtuelle rom, var bygget med 3D rekonstruksjon basert på seismografiske undersøkelser. Da hadde de et Virtuelt rom der de lokaliserte oljebrønner og potensielle gasslommer mm. Det er nå 20 år siden dette ble tatt i bruk.

Turisme, reis hvor som helst, fra din egen stue

Ved hjelp av spillteknologi, 3D scanning og 360 videokamera, kan man også rekonstruere kjente turistplasser i virtuell virkelighet. Reis og se pyramidene, Victoria falls eller den kinesiske mur som om du var der selv.

Re-konstruere gamle kulturminner

Det finnes ingen bedre måte å oppleve kulturminner på enn å være der selv. Oslo museum har konstruert Oslo havn slik den var i 1798 i virtuell virkelighet. Der kan man oppleve slik havnen var med mennesker og hester som beveger seg organisk rundt i verdenen. Man kan til og med konstruere og gjenopplive plasser som er tapt til historien som Pompeii eller viking landsbyer.

Kultur

For å bringe kunst til folkemassen kan man sette opp en virtuell kunsthall. I slike virtuelle kunsthaller kan besøkende se på en rekke kjente kunstverk fra billedkunst til skulpturer i VR. Man kan også se forestillinger i VR, for eksempel, kan man i et symfoniorkester «ta plassen» til en dirigenten.

Studenter ved Universitetet i Agder har også gjort et studie på å bruke VR til å oppleve kunst. Brukeren kunne få mer informasjon fra kunstverkene ved å interaktere med dem. Det var også et virtuelt forstørrelsesglass som brukeren kunne ta i bruk for å studere maleriene nærmere. Studien konkluderte at VR hadde et potensiale for å vekke mer interesse innenfor kunst.

Nasjonalmuseet i Finland har en virtuell virkelighets utstilling som går hånd i hånd med et fysisk maleri. VR opplevelser baserer seg på R. W. Ekman’s maleri som skildrer regjeringen til Finland fra 1809 til 1906. I opplevelsen kan brukeren interaktere med omgivelsene og personene.

Spill og underholdning

Spill er naturligvis noe som er et stort marked innenfor VR verdenen. Der kan man fordype seg i etablerte universer som Star Wars. Eller så kan man ha fysisk underholdning i rytme spillet Beat Saber. Det er også sosiale spill der man kan ta for seg ulike avatarer og snakke med andre personen i et virtuellt univers.

En ny type virkelighet med uendelige muligheter

VR har et stort omfang og potensiale i dagens marked og bruksområder. De fleste industrier fra olje til kultur har områder der Virtual Reality kan bli tatt i bruk. Disse bruksområdene kan være E-læring, eiendomsmarkedet, bygg og anlegg, kulturarena, kunst, museer, historie eller turisme. VR er et voksende marked og det gir et preg av en innovativ følelse som er lokkende.

Hva er Augmented reality?

Augmented Reality som ofte er kalt Utvidet Virkelighet på norsk (AR) er en opplevelse som handler om å utvide virkeligheten. Vi kan tenke at denne utvidelsen blir som et ekstra digitalt lag som ligger over virkeligheten. Dette kan gjøres via en helt vanlig smarttelefon, ipad, nettbrett, eller med dedikerte apparater slik som Hololens og andre AR briller. Utvidet virkelighet er allerede mye i bruk i hverdagen til mange. Applikasjoner slik som Snapchat, der man endrer på utseende ved hjelp av filtre. Eller Google lens som gjenkjenner og gir deg informasjon om gjenstander på et bilde.

AR gir en ny dimansjon til spillopplevelse

Pokémon GO er nok den mest kjente AR appen til telefoner som har vært lengst på markedet. Den bruker AR ved at en figur plasseres i landskapet, som du ser gjennom mobilskjermen, og er steds lokalisiert med GPS, og du kan påvirke figuren du finner.

Forbedret brukeropplevelse med AR

IKEA har implementert et system der kunder kan plassere virtuelle møbler ut i et fysisk rom gjennom mobilen. Da kan brukeren se om et møbel passer til rommet både i farge og fasong før de kjøper den. Vi kan utvide dette til for eksempel biler, hus, kulturminner osv. Tanken med å la brukeren visualisere et produkt eller tjeneste før et kjøp, gir en stor fordel.

Denne funksjonen kan også brukes til læring der man kan legge ut dinosaurer for å se den skikkelige størrelsen deres gjennom telefonen.

Munchs digitale hage er et utvidet virkelighets prosjekt der man kan vandre gjennom hagen til munch der virkeligheten blir nærmest et maleri når man ser gjennom mobilen. Her kan også brukeren oppleve en historie.

Ved hjelp av AR kan man utvide informasjonen vi har tilgjengelig til enhver tid. Tenk deg en mekaniker som ved hjelp av AR briller kan få opp spontant informasjon for komponentene i en maskin mens han ser på dem. Eller at en enginør kan trådløst se via internet og peke ut feil og retningslinjer.

Fordelen med utvidet virkelighet er at man kun trenger en smarttelefon for å drive de vanligste applikasjonene. Og både vanlige telefoner, android og iphone, så vel som nettbrett og iPad, kommer nå med innebygde sensorer for å gjøre AR opplevelsen bedre.

Prosjekt utviklet av Novus Visuals

Haugtussa, Arne Garborg i VR

I dette prosjekter brakte vi diktsamlingen “Haugtussa” av Arne Garborg til live ved hjelp av VR. Målet med Haugtussa VR var å skape entusiasme for norsk kulturhistorie og naturterapi. På en unik interaktiv presentasjonsform, som er underholdende, meditativ og inspirerende.

Resultatet ble tre ulike scener, som ble utformet med inspirasjon fra diktene. Selv om scenen er praktfull å se på, har den også interaktivitet som gjør at spillerne kan påvirke landskapet de er i.

Prosjektet er ledet av Kristian Mosvold (Substans Film), regisert av Dionne Elizabeth, med komponist Ketil Kinden Endresen og utviklet av Novus Visuals.

En voksende teknologi trend

Virtual reality og Augmented reality er et voksende og spennende marked. Over hele verden samt i Norge, fra Vestlandet til Agder, ser vi utvikling og eksperimentering innenfor VR og AR.

Virtuell virkelighet gir en innlevelse som få medier kan sammenligne seg med. Dette gjør at VR kan brukes til mye innenfor områder fra digital læring, eiendomsmarkedet, bygg og anlegg, kulturarena, kunst, museer, historie, turisme til underholdning. For å få den beste effekten av virtuell virkelighet, anbefales det å investere i et eget VR-headset.

Utvidet virkelighet har også mange av de samme bruksområdene. Fokuset er da å gi brukeren mer info i “real time” og å visualisere et ekstra digitalt lag med informasjon oppå “virkeligheten”. Men den største fordelen er at man kan bruke alminnelige nettbrett og smarttelefoner for å kjøre AR-applikasjoner.

Snakk med oss om VR & AR

Vil du vite mer om VR & AR, eller planlegger du et prosjekt hvor VR eller AR er aktuelt til deler eller hele prosjektet? Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat.