Hva er SEO og hvorfor trenger du det?

Søkemotorer er en av de mest populære måtene for brukere å finne det de leter etter på nett.

Litt om søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en viktig del av din markedsføring. Søkemotorer er en av de mest populære måtene for brukere å finne det de leter etter på nett. Det er mange billioner søk på nett hvert år gjennom søkemotorer som Google, Bing, Yahoo og Baidu. Vi tar her utgangspunkt i Google da de har 92% markedsandel i verden, og 98% markedsandel i Norge.

For de fleste nettsider står trafikken som kommer fra søkemotorer, kjent som organisk trafikk, for en stor andel av den totale trafikken til nettsiden.
Google og andre søkemotorer presenterer søkeresultater i en rangert liste, og desto høyere opp på denne listen du kan komme med din nettside, jo mer trafikk vil nettsiden din få. For eksempel gir det første organiske resultat i google mellom 40-60% av den totale trafikken for søket. Resultatene på andre og tredjeplass vil få langt mindre trafikk, og bare 2-3% av brukere klikker forbi den første siden med søkeresultater.

Dermed vil selv en liten forbedring i søke rangeringen til din nettside, resultere i en økning i trafikk, og dermed også potensielle kunder.

På grunn av dette vil mange bedrifter prøve å manipulere søkeresultatene slik at deres nettside får høyere rangering i søkeresultater (search results page, SERP) enn konkurrentene, og det er her SEO kommer inn.

Det finnes fire viktige faktorer som søkemotorer evaluerer

Søkemotorer som Google bruker en algoritme eller et sett med regler for å bestemme hvilke nettsider som skal vises for et gitt søk. Disse algoritmene har utviklet seg til å bli ekstremt komplekse, og beregner ut fra tusenvis av ulike faktorer, for å bestemme rangeringen på søkeresultater (SERP).

Det er imidlertid fire viktige faktorer som søkemotorer evaluerer for å bestemme kvaliteten til en nettside og hvordan den skal rangeres:

Linker

Linker fra andre nettsider spiller en viktig rolle i å bestemme rangeringen til en nettside i Google og andre søkemotorer. Årsaken er at en lenke kan bli sett på som et kvalitetsstempel fra andre nettsider. Det er lite sannsynlig at eieren av et nettsted linker til en annen side med lav kvalitet. Nettsider som blir lenket til fra andre nettsider får autoritet (dette heter “PageRank” i Google) fra søkemotorer, spesielt om nettsidene som oppretter lenkene har høy autoritet selv.

Innhold

I tillegg til å se på og følge linker, analyserer søkemotorer nettsiden for å avgjøre om innholdet på nettsiden er relevant for ulike søk. En stor del av søkemotoroptimalisering (SEO), er å skape innhold som er målrettet mot søkeordene som brukere av søkemotorer leter etter.

Sidestruktur

Den tredje faktoren innen søkemotoroptimalisering (SEO), er sidestruktur og teknisk oppbygging. Nettsider er skrevet i HTML, og den tekniske oppbygging og struktureringen av HTML koden vil påvirke en søkemotors evne til å lese gjennom og evaluere en nettside.

Å inkludere relevante søkeord i tittel, innholdstekst, URL og overskrifter på siden bidrar til søkemotoroptimalisering (SEO). At nettsiden er enkel å gjennomsøke for søkemotorer (crawling), er også et viktig tiltak du kan ta for å forbedre søkeoptimaliseringen på ditt nettsted.

Mobiltilpasning / Responsivitet

Den siste faktoren du ikke kan overse når du skal søkemotoroptimalisere nettsiden ditt, er å forsikre deg om at nettsiden er mobiltilpasset.

Google indekserer og rangerer nettsider med prioritet til mobilutgaven (mobile-first). Det vil si at Google ser gjennom nettsiden slik det blir presentert for smarttelefoner. Ved feil og mangler mister du plasseringer i søkeresultater (SERP). Derfor er det viktig å ta de rette skrittene ved utvikling, design og drift, for best mulig søkemotoroptimalisering av en nettside.

Prosessen for søkemotoroptimalisering (SEO) involverer optimalisering av alle faktorene nevnt over, for at algoritmene til søkemotorene skal rangere din nettside høyere i søkeresultater. Denne prosessen starter allerede når fundamentet for nettsiden din er bygget.

Vanlige SEO-teknikker

Å forstå hvordan søkemotorer virker, er kun første skritt i prosessen med å forbedre en nettside sin rangering i søkemotorer.

Her er noen av teknikkene du kan benytte:

#1 Finn riktige søkeord

Utforskning av søkeord er ofte det første steget for søkemotoroptimalisering (SEO), og involverer å se etter de ulike søkeordene en nettside allerede er rangert for, hvilke søkeord konkurrenter rangerer for, og hvilke søkeord potensielle kunder søker etter. Ved å identifisere ordene og begrepene brukere søker etter i Google, og andre søkemotorer, får du en god pekepinn for hvordan eksisterende innhold kan optimaliseres, og hvilket nytt innhold som kan skapes for å øke rangeringen til nettsiden i søkeresultater.

#2 Innholdsmarkedsføring

Når aktuelle søkeord er identifisert kommer innholdsmarkedsføring inn i bildet. Det kan være oppdatering av eksisterende innhold, eller å skape helt nytt innhold. Siden Google og andre søkemotorer prioriterer innhold av høy kvalitet, er det viktig å undersøke hvilket innhold som allerede eksisterer. Det kan deretter skapes overbevisende innhold som tilbyr en positiv brukeropplevelse, og samtidig øker sannsynligheten til å rangere høyt i søkeresultater.

Godt og relevant innhold har også en større sjanse til å bli delt i sosiale medier, og tiltrekke seg linker fra andre nettsider.

#3 Eksterne linker

Linker fra eksterne nettsider (kalles “backlinks”), er en viktig faktor ved rangering i Google og andre søkemotorer. Å skaffe eksterne linker av høy kvalitet er derfor et godt tiltak å gjøre for forbedret søkemotoroptimalisering (SEO). For å tiltrekke eksterne linker kan du promotere godt innhold, knytte kontakter med andre nettsider, og bygge relasjoner med andre bedrifter. Du kan også selv publisere linker til ditt nettsted på relevante steder.

#4 Teknisk og strukturell optimalisering

I tillegg til tiltak som lenkebygging gjennom eksterne nettsider, kan forbedring av nettsidens interne struktur gi viktige fordeler for søkemotoroptimalisering (SEO). Dette er avhengig av den som er teknisk ansvarlig for nettsiden.

Vanlige skritt for teknisk og strukturell optimalisering, inkluderer endring av URLer (abcd), på nettsiden til å inneholde søkeord, oppdatere tittelbeskrivelser, og bruke alternativ tekst for å beskrive bilder. Å oppdatere metabeskrivelsen (abcd), på en nettside kan også være en fordel. Selv om metabeskrivelsen ikke har en direkte innvirkning på rangeringen i søk, kan det øke klikkfrekvensen fra besøkende som ser nettsiden i søkeresultater (SERP).

#5 Optimalisere nettsidens arkitektur

Eksterne linker er ikke de eneste linkene som hjelper for søkemotoroptimalisering (SEO). Interne linker (lenkene internt på ditt eget nettsted) spiller også en viktig rolle i søkemotoroptimalisering.

Dermed kan du forbedre nettsidens SEO, ved å sørge for at viktige sider er lenket til fra annet innhold, og at relevant ankertekst (abcd), brukes i disse lenkene, for å forbedre en sides relevans for spesifikke søkeord. Å opprette et XML sitemap kan også være en god måte for nettsider å hjelpe søkemotorer med å oppdage, og gjennomsøke sidene på nettsiden.

De mest populære verktøyene for SEO

Google Search Console

Google Search Console er et gratis verktøy fra Google, og er å regne som et standard verktøy ved arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO). Google Search Console gir rapporter på rangering og trafikk for de høyest rangerte søkeordene og sidene på nettsiden. Google Search Console kan også melde fra om feil med for eksempel nettsidens mobilvisning, eller andre tekniske problemer med nettsiden.

Google Ads Søkeordplanlegger

Søkeordplanleggeren er enda et verktøy fra Google, og er en del av deres Google Ads produkter. Selv om søkeordplanleggeren fra Google er utviklet for betalte søk, kan det være et kraftig verktøy som fungerer utmerket til SEO. Søkeordplanleggeren gir forslag til søkeord, og viser populariteten til ulike søkeord. Dette kan være til god hjelp når du er på leting etter, og analyserer, ulike søkeord til din nettside.

Teknisk WordPress SEO

Teknisk WordPress (SEO), dekker et bredt spekter av verktøy, ofte i form av programtillegg som bidrar til enklere og raskere drift, og søkemotoroptimalisering av nettsiden. Programtillegg er nyttige verktøy for Teknisk WordPress SEO. Det finnes programtillegg som bidrar til alt fra hastighetsforbedringer, bildekomprimering, XML sitemap, tittel og metabeskrivelser, til sikkerhet. Dette er også med i totalvurderingen av ditt nettsted når det skal rangeres av Google, og andre søkemotorer. Her kan du lese mer om viktige skritt for teknisk WordPress SEO.

Sosiale Medier

De fleste sosiale medier har ingen direkte innvirkning på din nettsides søkemotoroptimalisering (SEO), men de kan være et godt verktøy for eiere av nettsider, for å bygge relasjoner som skaper eksterne linker, og mulighet til å skrive gjesteinnlegg.

Trafikken hjelper lite hvis ikke trafikken konverteres til betalende kunder.

Søkemotoroptimalisering (SEO) implementert på riktig måte kan ha potensial til å øke trafikken på nettsiden ditt betydelig. Det er her Konverteringsoptimalisering (conversion rate optimization, eller CRO) kommer inn.

Ved konverteringsoptimalisering (CRO) benyttes metoder som A/B testing for å gjøre endringer på nettsiden, og måle effekten endringene har på nettsidens konverteringsfrekvens. Når ønsket trafikk er ledet til nettsiden er kun første del av jobben gjort, hvordan denne trafikken utnyttes på nettsiden er minst like viktig. CRO var tidligere en kostnadskrevende oppgave.

I dag finnes det verktøy som gjør endring av nettsider enkelt og raskt. Et eksempel på dette er med vår WordPress CMS, hvor endringer gjøres med visuell bygger, uten å måtte skrive en eneste linje med kode. Profesjonelle verktøy og programtillegg til blant annet søkemotoroptimalisering er inkludert i vår serviceavtale, i tillegg til fri support.

Vi følger ditt prosjekt tett hele veien fra start til slutt

Book et møte med oss