Dette bør du vite før du redesigner nettsiden din

Det kan være ulike grunner til at man ønsker en ny eller redesignet nettside. Et redesign kan ha flere positive effekter.

En guide for redesignet nettside

Har du planer om å redesigne nettsiden til bedriften eller organisasjonen din?

Det kan være ulike grunner til at man ønsker en ny eller redesignet nettside. Et redesign kan ha flere positive effekter. Et ønske om å fornye nettsiden, bør starte med et tydelig mål om hva som ønskes å oppnå. Jo mer spisset målet er, desto mer vellykket vil resultatet bli.

Jo flinkere du er til å definere målene dine i starten, jo mer vellykket vil redesignet bli. Hele prosessen blir også mindre krevende.

Enten du samarbeider med et byrå, redesign nettsiden selv, eller selger inn ideen til andre i selskapet, vil denne guiden hjelpe deg å velge riktig strategi for redesign av din nettside. Da sikrer du at nettsiden blir vellykket, og gir bedriften den positive effekten du var på jakt etter.

Nettside redesign

Nettside redesign er prosessen med å endre og oppdatere innholdet, formatet, navigasjonen og strukturen på din nettside for å forbedre nettsidens prestasjon og konvertere flere besøkende.

Flere bedrifter ønsker å redesigne deres nettside, for å øke trafikk i takt med at bedriften vokser. Andre investerer i redesignet nettside som del av en større profilendring. En bedrifts nettside er av stor betydning for dets markedsføring, og en redesignet nettside bør være funksjonell og gjennomtenkt.

I en studie fra 2018 vurderte 75 prosent av forbrukere en bedrifts troverdighet basert på design, innhold og opplevelsen de hadde på bedriftens nettside. Det er mer sannsynlig at forbrukeren velger et selskap de stoler på, og nettsiden er det første stedet de oppsøker for å innhente informasjon.

Hvor ofte burde nettsiden din redesignes?

Ifølge Business 2 Community, er gjennomsnittlig levetid for en nettside 1.5 til 2.5 år. Design trender og teknologi utvikler seg raskt, og et redesign vil i gjennomsnitt ikke fremstå moderne lengre enn dette. Det er opp til deg og din bedrift og vurdere hva som passer best for der.

Avgjørende faktorer

For å bedre forstå hvor ofte et redesign av nettsiden er nødvendig er det viktig å tenke på disse punktene:

Hyppighet for endring av merkevare og mål

Når du tenker på å skaffe ny nettside, spør først deg selv “Gir denne nettsiden fortsatt riktig inntrykk av hvem vi er som selskap?”

Resurser til design, utvikling og markedsføring

Det kan være nyttig å tenke over om nettsiden kan vente, eller om dette burde være av prioritering.

Er nettsiden funksjonell og rask?

Det kan være lurt å prøve å se nettsiden fra kundens perspektiv. Dette kan for eksempel være hvor enkelt det er å navigere på nettsiden.

Resultatene til nettsiden din

Hvis du spør deg selv: “ konverterer nettsiden min nok trafikk? Er besøkende lenge nok på nettsiden, eller er fluktfrekvensen høy?”

Utvikling i bransjen

For eksempel: Da Google annonserte at de ville endre til mobil først (mobile-first) indeksering, ble det nødvendig for nettsider å bli “mobilvennlige” for ikke å miste søke rangeringer og organisk trafikk fra Google. Hvis nettsiden din henger etter teknisk er det på tide med en redesign.

Målet med en nettside

Din nettside er stedet kunder og besøkende oppsøker når de ønsker å stille spørsmål, lese innhold eller kjøpe produkter og tjenester. Dette er grunnen til at det lønner seg å være godt forberedt når du forplikter deg til redesign av nettsiden din.

Strategi for redesign av nettsiden tar ofte lengre tid enn produksjonen selv. Lurer du på hva som er viktig å huske på når nettsiden skal redesignes? Da kan du starte med punktene under.

Hvordan redesigne en nettside

  1. Mål resultatene til din nåværende nettside.
  2. Sett mål for den redesignede nettsiden.
  3. Definer merkevare og kommunikasjon.
  4. Definer målgruppen du skal nå.
  5. Beskytt rangeringen til søkemotoroptimaliserte sider.
  6. Analyser konkurrentene (Konkurrentanalyse).
  7. Få oversikt over innholdet som presterer godt i dag.
  8. Velg riktig verktøy.

Under utdyper vi de 8 trinnene som er viktig når du skal redesigne nettsiden din.

Mål resultatene til din nåværende nettside

Før du begynner prosessen med redesign av nettsiden er det viktig at du dokumenterer statestikk for den nåværende nettsiden din. Dette vil gi deg en god indikasjon på hvordan nåværende nettside presterer og hva du kan forbedre gjennom redesign.

Analyser ytelsen til nåværende nettside fra måned til måned innenfor følgende områder:

  • Antall besøk, besøkende og unike besøkende
  • Bounce rate (besøkende som kun besøker én side utenå utføre noen handlinger)
  • Tid på nettsiden
  • Høyest rangerte søkeord etter rangering, trafikk og lead generation
  • Antallet domener som lenker inn til nettsiden
  • Antall nye leads nettsiden har generert
  • Antall salg
  • Antall sider indeksert
  • Antall sider som har trafikk

Hvor viktig og relevant hvert punkt er, vil variere avhengig av målene med din nettside-redesign. Det er uansett hjelpsomt å hente ut alle dataene før du setter i gang med ditt redesignprosjekt.

Dersom du ikke har tilgang til informasjonen over, anbefaler vi å legge til verktøy som for eksempel Google Analytics for bedre sporing og innsyn i hvordan nettsiden din presterer.

Det er også viktig at du husker hvilke verktøy du brukte for å måle hvert av resultatene over. Ideelt sett bør du å bruke samme verktøy når du skal beregne dataene etter redesign-prosessen. Hvis ikke blir sammenligningsgrunnlaget feil.

Sett mål for den ferdig redesignede nettsiden

Hvorfor skal du redesigne nettsiden din? Dersom du vurderer redesign bør det være en god grunn til nettopp det.

Dersom svaret ditt til spørsmålet er “det er lenge siden sist” eller kanskje “konkurrenten min redesignet nylig sin nettsiden”, er ikke det gode nok grunner i seg selv.

Det er viktig å huske på at det ikke bare handler om hvordan nettsiden din ser ut, men heller hvordan den virker. Her må du være krystallklar på hvorfor du skal redesigne nettsiden, og knytte de målene mot målbare resultater. Deretter kan du formidle målene dine med teamet, designer, og/eller et webdesign og utviklingsbyrå.

Vurder så følgende data og analyser, basert på målene for ditt nye nettsted:

  • Å øke antall besøk og besøkende (begge er viktige ettersom en besøkende kan besøke flere ganger)
  • Å redusere bounce rate (fluktfrekvens) for nettsiden
  • Å øke tiden til besøkende på nettsiden
  • Å forbedre domene autoriteten
  • Å øke antallet nye leads og skjema innsendinger
  • Å øke den totale konverteringen og genererte salg
  • Å forbedre SEO rangering for viktige søkeord

Flere av målene er avhengig av hverandre. Eksempelvis er det et behov for økt trafikk for å generere flere konverteringer. Nettsidens trafikk må muligens økes samtidig som du senker nettsidens bounce rate (fluktfrekvens).

Definer merkevare og kommunikasjon

Før du lager det nye designet og innholdet til nettsiden din, er det viktig å være tydelig på merkevaren, kommunikasjonen og dine unike egenskaper. På den måten skapes det et gjennomgående og konsist uttrykk på hele nettsiden din.

Alle som besøker din nettside for første gang, bør umiddelbart få den informasjonen de trenger for å bli værende på din nettside, istedenfor å gå til konkurrentene dine.

Vurder om du skal endre merkevaren og/eller kommunikasjonen. Hva trenger i så fall å endres? Behold disse endringen øverst på listen når du redesigner nettsiden.

Det kan være lurt å bruke forståelig tekst for målgruppen din, og unngå. faglige uttrykk som kan fremmedgjøre målgruppen din. Visuelle uttrykk er av stor betydning på en nettside. Hva ønsker du å videreføre fra den gamle nettsiden, og hva trenger et redesign?. Dersom du har utviklet en ny logo, profilmanual eller fargekart, er det viktig at dette kommer tydelig frem på den nye nettsiden.

Definer målgruppen din

Når besøkende lander på nettsiden din spør de seg noen raske spørsmål, “Hvordan kan dette hjelpe meg, og hva tjener jeg på dette?”

Etabler designet av nettsiden og innholdet bygget rundt målgruppen du ønsker å nå,Husk å snakk til besøkende på deres språk og bruk uttrykk de forstår.

Det er viktig at du tydelig identifiserer målgruppen dine kjøpere befinner seg i. På den måten kan du forme redesign-strategien til nettsiden din rundt de besøkende som betyr mest for deg.

Utvikler oppfatningen av målgruppen din seg etterhvert som redesign-prosessen tar form? Stemmer profileringen og innholdet med denne målgruppen? Finn svaret på disse spørsmålene når du planlegger redesign av nettsiden.

Beskytt rangeringen til søkemotoroptimaliserte sider

Å bli funnet på nett er også essensielt for å forbedre besøksstatistikken til nettsiden. Hvis ingen finner og besøker nettsiden din er det vanskelig å forbedre ting som konvertering, bounce rate og salg.

Her er noen tips til hvordan du designer din nye nettside med riktig fokus på søkemotoroptimalisering.

Dokumenter sidene med høyest søkerangering

Bruk analyseverktøyet ditt (f.eks. Google Analytics) til å finne ut hvilke sider som har høyest trafikk og innkommende lenker, konverterer flest besøkende og dekker de viktigste temaene i din bransje. Hvis du planlegger å flytte noen av disse viktige sidene, da må du sørge for riktig 301 videresending.

Lag en plan for 301 videresendinger

Nå når vi først er inne på 301 videresendinger, er disse viktige for å beholde trafikken og verdien av lenkene for de ulike sidene på nettstedet ditt. Lag en oversikt for å kartlegge alle 301 videresendinger (gamle URLer mot nye URLer). Gi så oversikten til noen som kan teknisk implementere denne på riktig måte.

Planlegg søkeordene grundig

Velg helst et søkeord/emne for hver av sidene den nye nettsiden din skal fokusere på. Når du har bestemt søkeord(ene) bruker du SEO (søkemotoroptimerings) teknikker til å optimalisere nettsiden.

Her kan du finne det du trenger å vite om søkemotoroptimalisering (SEO).

Analyser konkurrentene (Konkurrentanalyse)

Det kan være nyttig å undersøke konkurrenter sin nettside. Sett opp punkter som er viktig innen din bransje og for en nettside, og fyll så inn punktene for hver av de viktigste konkurrentene dine. Både positivt og negativt er viktig er få med. Denne prosessen synliggjør hva du kan gjøre bedre på din nettside.

Når konkurrentanalysen er ferdig, lager du en fokusliste over hva du kan forbedre og hvordan du kan skille deg fra konkurrentene dine.

Få oversikt over innholdet som presterer godt i dag

Redesign er en flott måte å forbedre ytelsen til nettsiden din på, men det er dessverre mange måter redesign av nettsiden din faktisk kan ende opp med å skade bedriften.

Nettsiden du har i dag inneholder antagelig innhold som presterer godt og har byget opp ansiennitet over tid i søkemotorer. Om du mister effekten av det som fungerer godt på din nåværende nettside på grunn av redesign vil det være skadelig for markedsføringsresultatene dine.

Under er noen eksempler på slikt innhold:

  • Det mest delte og sette innholdet
  • Sider med høy trafikk
  • Søkeordene med best resultater og tilknyttede sider
  • Antallet innkommende lenker fra individuelle sider

Hvis du for eksempel ender opp med å fjerne en side fra nettstedet som har samlet mange inngående lenker, kan du potensielt miste SEO-ansiennitet. Dette vil igjen gjøre det vanskeligere for deg å bli funnet i søkeresultater.

Husk at mange webdesignere ikke vurderer dette trinnet fordi de ikke er SEO-spesialister. Ikke nøl med å minne de ansvarlige for design, utvikling og vedlikehold på dette trinnet, og gjerne hjelp de på veien ved å f.eks. gi de en liste for vedlikehold og oppdatering av kritiske sider på nettsiden din. Det er tross alt din bedrift som taper hvis man hopper over dette trinnet.

Velg riktig verktøy

Det siste, men uten tvil viktigste trinnet når du redesigner nettsiden din er å velge riktig verktøy og programvare for å bygge og hoste nettsiden din. Denne programvaren kaller vi gjerne for content management system (CMS) og blir brukt til å utvikle, designe og publisere din nettside på internett.

Det er viktig at CMSet er sikkert og brukervennlig. Det hjelper lite om du får overlevert en flunkende ny nettside fra et design og utviklingsbyrå hvis prosessen med daglig drift og administrering av nettstedet ikke fungerer. Det skal være enkelt for deg å bruke jobbe med nettsiden din.

Å velge riktig CMS avhenger av flere faktorer, som for eksempel hvilken CMS du er vant med fra før, og hvilke behov den nye nettsiden din har. Det er hundrevis av CMSer å velge mellom, inkludert WordPress som er verdens mest populære publiseringsplattform. WordPress er blant de aller mest brukervennlige løsningene på markedet. Som med alt annet handler mye av hva du får ut av WordPress som CMS om å velge riktige og sikre løsninger. Vi lever av å rådgi bedrifter til å velge gode og brukervennlige løsninger.

Vi følger ditt prosjekt tett hele veien fra start til slutt

Ta kontakt med oss