Dette er de vanligste feilmeldingene
Error 401 “U-autentisert”
401 oppstår når du forsøker å besøke en nettside du ikke har tilgang til. Dette gjelder ofte nettsider du kan logge inn på. I de fleste tilfeller oppstår 401 som en følge av et feilet innloggingsforsøk.
Det kan skyldes en skrivefeil i innloggingsinformasjonen din, men kanskje får du brukernavn og passord automatisk fylt inn i riktige felter. Noen ganger hender det at noe gikk galt i koden som følge av autofyll.
Hvordan kan du løse problemet?
Returner til innloggingssiden, skriv inn brukernavn og passord manuelt, pass nøye på at informasjonen din er riktig, og prøv innlogging på nytt.
Error 400 “Dårlig kobling”
400 betyr rett og slett at applikasjonen du bruker (altså nettleseren din), forsøkte å få tilgang til nettsiden på feil måte eller at forespørselen om tilgang ble brutt på veien.
Hvordan kan du løse problemet?
Gjør et forsøk på å refreshe nettsiden eller finn frem linken du kom til nettsiden fra, og forsøk den på nytt.
Error 404 “Ikke funnet”
Denne vil nesten alle gjenkjenne. 404 error oppstår når du forsøker å gå til en nettside som ikke eksisterer. Dette skyldes ofte at nettsiden er flyttet/lagt ned, eller at det er en skrivefeil i URL’en.
Hvordan kan du løse problemet?
Det er svært vanlig for nettsider å ha en tilpasset 404-side, som ofte hjelper deg å navigere videre på siden.
Dersom du fremdeles ikke finner det du ønsker, burde du kontakte bedriften som eier nettsiden, slik at de kan hjelpe deg å finne informasjonen du leter etter.
Error 403 “Forbudt”
Error-meldingen for 403 ligner veldig på 401, med én viktig forskjell: “Forbudt” istedenfor “U-autorisert”. I motsetning til 401 der problemet er at brukeren ikke har tilgang til nettsiden, betyr 403 at det ikke eksisterer tilgang for brukere i det hele tatt. F.eks. en katalog eller lignende i systemet til nettsiden som kun er tilgjengelig for utviklerne av nettsiden.
Hvordan kan du løse problemet?
Dessverre er det ingen måte å løse en 403 error på, ettersom det ikke eksisterer tilganger for vanlige nettbrukere.
Og den mest vanlige error-meldingen for nettlesere er:
Error 500 “Intern serverfeil”
Denne error-meldingen er nokså selvforklarende. 500 er en generell error-melding som oppstår når serveren opplever interne problemer. F.eks. kan serveren være overbelastet, og er derfor ikke i stand til å utføre forespørselen din.
Hvordan kan du løse problemet?
Akkurat som 403, finnes det ingen måte for brukeren å selv løse dette problemet. I dette tilfellet er det beste du kan gjøre å forsøke på nytt med jevne mellomrom, til serveren har kapasitet.
Noen ekstra kommentarer
Error-meldingene vi har nevnt over, er rapportert direkte fra webserveren, til deg som besøkende.
Dersom du ikke har tilgang til nettsiden i det hele tatt, f.eks. om du har nettverksproblemer, vil lastetiden for nettsiden utløpe, uten at du mottar en error-melding.