Logo_Apidari

SEO: De fire store

SEO

Det finnes fire viktige faktorer som søkemotorer evaluerer for å bestemme kvaliteten på en nettside – og hvor den skal rangeres i søket.

Søkemotorer som Google bruker en algoritme eller et sett med regler for å bestemme hvilke nettsider som skal vises for et gitt søk. Disse algoritmene har utviklet seg til å bli ekstremt komplekse, og beregner ut fra tusenvis av ulike faktorer for å bestemme rangeringen på søkeresultater (SERP).

Det er imidlertid fire viktige faktorer som søkemotorer evaluerer for å bestemme kvaliteten til en nettside og hvordan den skal rangeres:

 

Lenker

Lenker fra andre nettsider spiller en viktig rolle i å bestemme rangeringen til en nettside i Google og andre søkemotorer. Årsaken er at en lenke kan bli sett på som et kvalitetsstempel fra andre nettsteder. Det er lite sannsynlig at eieren av et nettsted lenker til en annen side med lav kvalitet. Nettsider som blir lenket til fra andre nettsteder får autoritet (dette heter “PageRank” i Google) fra søkemotorer, spesielt om nettsidene som oppretter lenkene har høy autoritet selv.

 

Innhold

I tillegg til å se på og følge lenker, analyserer søkemotorer nettsiden for å avgjøre om innholdet på nettsiden er relevant for ulike søk. En stor del av søkemotoroptimalisering (SEO) er å skape innhold som er målrettet mot søkeordene som brukere av søkemotorer leter etter.

 

Sidestruktur

Den tredje faktoren innen søkemotoroptimalisering (SEO) er sidestruktur og teknisk oppbygging. Nettsider er skrevet i HTML, og den tekniske oppbygging og struktureringen av HTML koden vil påvirke en søkemotors evne til å lese gjennom og evaluere en nettside. Å inkludere relevante søkeord i tittel, innholdstekst, URL og overskrifter på siden bidrar til søkemotoroptimalisering (SEO). At nettsiden er enkel å gjennomsøke for søkemotorer (crawling) er også et viktig tiltak du kan ta for å forbedre søkeoptimaliseringen på ditt nettsted.

 

Mobiltilpasning / Responsivitet

Den siste faktoren du ikke kan overse når du skal søkemotoroptimalisere nettstedet ditt, er å forsikre deg om at nettstedet er mobiltilpasset. Google indekserer og rangerer nettsider med prioritet til mobilutgaven (mobile-first). Det vil si at Google ser gjennom nettstedet slik det blir presentert for smarttelefoner. Ved feil og mangler mister du plasseringer i søkeresultater (SERP). Derfor er det viktig å ta de rette skrittene ved utvikling, design og drift for best mulig søkemotoroptimalisering av en nettside.

 

Prosessen for søkemotoroptimalisering (SEO) involverer optimalisering av alle faktorene nevnt over for at algoritmene til søkemotorene skal rangere din nettside høyere i søkeresultater. Denne prosessen starter allerede når fundamentet for nettsiden din er bygget.

Relaterte artikler