Tjenesteavtale
Sist oppdatert: 24.04.2023
Denne avtalen regulerer avtaleforholdet mellom den som foretar bestillingen, heretter benevnt Kunden og Apidari, org.nr. 915 298 443 (Apidari AS).
Avtalen omfatter:
Generelle betingelser
Databehandleravtale – vilkår for Apidaris behandling av personopplysninger på vegne av Kunden.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når Kunden bekrefter bestilling med angitte leveranser fra Apidari.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det forekommer feil i tilbudet fra Apidari eller i Kundens bestilling og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Apidari forbeholder seg retten til å avvise alle bestillinger uten begrunnelse, og vil da refundere eventuelle innbetalinger fra Kunden.
Avtaleperiode
Alle tjenester levert som abonnementer er løpende og tidsubegrenset. Avtalen er gyldig så lenge Kunden abonnerer på, bruker, eller har tilgang til tjenester hos Apidari. Apidari vil fornye tjenestene for en ny avtaleperiode til de til enhver tid gjeldende vilkår, inntil oppsigelse er meddelt av Kunden.
Oppsigelse og opphør av tjenester
Oppsigelser, eller opphør, skal meddeles skriftlig til Apidari pr. post eller e-post. Kun bemyndiget person hos Kunden kan si opp avtalen. Oppsigelser som er gitt muntlig regnes som ugyldige. Oppsigelser regnes ikke som gyldige før de er bekreftet av Apidari.
En oppsigelse endrer ikke Kundens plikt til å betale for gjenværende del av eksisterende avtaleperiode, men medfører at ny avtaleperiode ikke begynner å løpe. Allerede innbetalte beløp for inneværende avtaleperiode(r) vil ikke bli refundert.
Kunden må innen utløpet av Avtalen sørge for å lagre innhold som eies av Kunden på egne lagringsmedier. Etter utløpet av Avtalen vil Kundens innhold slettes av Apidari dersom slikt innhold oppbevares av Apidari. Eventuelle avtaler Kunden har inngått direkte med tredjeparter løper videre uavhengig av denne Avtalen på de vilkårene som gjelder i forhold til vedkommende tredjepart.
Priser og prisendringer
Den oppgitte prisen for en tjeneste er den totale prisen Kunden skal betale. Prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader med mindre annet er særskilt avtalt. Alle priser er oppgitt ekskl. mva. og andre offentlige avgifter.
Apidari forbeholder seg retten til å gjøre endringer i gjeldende priser, og individuelle rabatter. Prisendring vil bli varslet senest én måned før oppsigelsesfrist utløper. Dersom prisendring ikke overstiger 8% vil det ikke gis særskilt varsel og avtalen fornyes til endret pris.
Priser kan endres inntil en gang pr. år. tilsvarende økningen i Statistisk sentralbyrås konsumprisindeks (hovedindeksen), første gang med utgangspunkt i indeksen for den måned avtalen ble inngått.
Levering
Levering er skjedd når Kunden, eller Kundens representant, har fått tilgang til å bruke tjenesten.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av ordren, skal Apidari levere tjenesten til Kunden uten unødig opphold og senest 90 virkedager etter bestillingen fra Kunden. Kunden skal varsles per e-post når tjenesten er levert.
Hvis Apidaris levering hindres, vanskeliggjøres eller vesentlig fordyres på grunn av forhold på Kundens side, kan tidspunkt for levering bli forlenget tilsvarende. Apidari har ikke ansvar for eventuelle feil i materiale levert av Kunden, som påvirker estimerte leveringstider eller økonomiske tap Kunden måtte få som følger av forsinket eller uteblitt leveranse.
Dersom Apidari ikke har mottatt tilbakemelding innen 5 virkedager på materiale oversendt Kunden, anses oversendt materiale som akseptert av Kunden.
Betaling
Leveranser faktureres ved avtaleinngåelse iht. ordre samt for avtalte leveranser ut over det som er angitt i ordren. For kunder som har avtalt hovedforfall særskilt faktureres det for perioden frem til hovedforfall, samt ytterligere en hel avtaleperiode når perioden som oppstår ved avregning er kortere enn 6 måneder.
Utstedelse av faktura:
- Årlig fakturering: Faktura for ny avtaleperiode utstedes som hovedregel 2 måneder før ny periode begynner å løpe.
- Månedlig fakturering: Faktura utstedes ved prosjektstart og månedlig etter dette. Her inkluderes månedsavgiften for kommende måned.
Betalingsfrist fremgår av faktura og er på minimum 10 dager.
Dersom Kunden ikke betaler i henhold til avtalen, kan Apidari kreve purregebyr og renter etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, Kunden kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Ved gjenoppretting av, eller åpning av tilgangen til, tjenester som har blitt suspendert eller slettet kan Apidari kreve et gebyr når dette medfører merkostnader for Apidari.
Mangel ved tjenesten
Hvis det foreligger en mangel ved tjenesten må Kunden innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi Apidari melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kunden mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom ikke Apidari får melding innen rimelig tid og senest 2 måneder etter at Kunden oppdaget eller burde oppdaget mangelen.
Reklamasjon til Apidari skal skje skriftlig pr. e-post til: post@apidari.no
Kunden kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende tjeneste. Apidari kan likevel motsette seg Kundens krav dersom gjennomføringen av kravet volder Apidari urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid.
Apidari skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en mangel, iverksette tiltak for å rette på mangelen. Hvis Kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Apidari, skal Apidari ikke bære disse utgiftene.
Prisavslag
Kunden kan kreve et passende prisavslag dersom en mangel ikke blir utbedret, innen rimelig tid eller tjenesten omlevert. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget settes lik mangelens betydning for Kunden, men prisavslaget kan ikke overstige det tjenesten kostet for inneværende avtaleperiode.
Heving
Dersom Apidari ikke leverer tjenesten på leveringstidspunktet, skal Kunden oppfordre Apidari til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom Apidari ikke leverer tjenesten innen tilleggsfristen, kan Kunden heve kjøpet. Forhåndsbetalte beløp skal tilbakebetales av Apidari uten unødig opphold.
Leveres tjenesten etter tilleggsfristen Kunden har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at Kunden fikk vite om leveringen.
Tredjeparts funksjonalitet
Der funksjonalitet i en Tjeneste er avhengig av tredjeparts programvare, plattform, tjeneste eller annen form for ytelse (”Tredjeparts funksjonalitet”), er Apidari ikke ansvarlig for feil eller mangler som skyldes endringer i eller bortfall av Tredjeparts funksjonalitet som inntrer etter det tidligste tidspunkt av i) at bindende tilbud ble fremsatt av Apidari eller ii) bindende avtale ble inngått om utførelse av Tjenesten. Alt arbeid som utføres av Apidari for å gjenopprette funksjonalitet i Tjenesten som har blitt endret eller falt bort som følge av slike endringer i Tredjeparts funksjonalitet, utføres uten særskilt avtale på timebasis til Apidari til enhver tid gjeldende timepriser.
Næringskjøp
Alle tjenester levert av Apidari er å anse som næringskjøp og bestemmelser for forbrukerkjøp kommer ikke til anvendelse.
Lovvalg, konflikt- og tvisteløsning
Enhver konflikt mellom Kunden og Apidari i forbindelse med produkter og tjenester som er omfattet av denne avtale reguleres av norsk rett.
Dersom det oppstår uenighet mellom partene om tolkning eller rettsvirkninger av avtalen, skal partene først forsøke å bli enige gjennom forhandlinger og/eller mekling. Dersom en tvist ikke løses gjennom forhandlinger kan partene bli enige om voldgift. Ved uenighet mellom Partene om tvisteløsning vil saken henvises til ordinær domstolsbehandling.
Agder Tingrett er verneting.
Immaterielle rettigheter
Opphavs- og Eiendomsrett
Ved inngåelse av denne avtale får Kunden en bruksrett til leveransene fra Apidari. Bruksrett omfattet programvare og tilhørende dokumentasjon. Eventuelle tillegg levert av 3.part omfattes av bruksretten i avtaleperioden. Ved avtalens opphør har Kunden rett til å få overlevert nødvendig materiale for videre bruk av levert løsning så lenge denne ikke er omfattet av 3.parts lisensiering.
Dersom ikke annet er spesifisert i denne avtale, kan produktet, eller deler av det, ikke endres, overdras til andre, eller kopieres til bruk i andre sammenhenger, herunder overføres til andre tekniske innretninger uten Apidaris samtykke.
Begge parter kan utnytte generell kunnskap som ikke er taushetsbelagt og som de har tilegnet seg i forbindelse med oppdraget. Apidari beholder rettigheter til malverk benyttet i utforming av løsningen, med mindre dette er spesifikt utformet for Kundens formål.
Rettigheter til innhold på nettsidene
Kunden skal holde Apidari skadesløs for ethvert krav fra tredjepart som følger av brudd på personvernlovgivningen, opphavsrett og andre immaterielle rettigheter, og andre lovbrudd og rettighetskrenkelser som kan knyttes til nettsiden eller bruken av denne.
Erstatning og ansvarsbegrensning
Hverken Apidari, leverandører, underleverandører, tredjeparter eller lovlige representanter kan holdes ansvarlig for direkte eller indirekte tap eller skade, som skyldes forsinket levering eller mangler ved tjenesten eller som Kunden, eller en tredjepart, påføres i forbindelse med bruk av, eller manglende evne til å bruke, Apidari sine tjenester.
Ansvarsbegrensningen gjelder uavhengig av årsak og grunnlag, herunder eventuelle følger av systemfeil eller nye systemversjoner, og omfatter også uaktsomhet fra Apidaris side, og selv om Apidari, leverandører, underleverandører, tredjeparter eller lovlige representanter er blitt informert om muligheten for skader og/eller tap. Apidari kan allikevel ikke holdes ansvarlig ved grov uaktsomhet eller forsett hvis Apidari godtgjør at selve tapet etter omstendighetene skyldes forhold utenfor Apidari sin kontroll, og som Apidari ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.
Ut over hva som fremgår uttrykkelig av denne avtalen, gir Apidari ingen garantier, hverken skriftlig eller muntlig, direkte eller indirekte, for tjenester som leveres i henhold til denne avtalen. I den utstrekning annet ikke følger av tvingende lovgivning, kan Kunden ikke rette krav mot Apidari basert på bakgrunnsrett, uansett rettslig eller faktisk grunnlag.
Uten å innskrenke rekkevidden av forannevnte, innestår Apidari blant annet ikke for at tjenester vil oppnå det ønskede resultat eller at bruk av tjenester vil kunne skje uavbrutt eller feilfritt. I den grad det er tillatt etter gjeldende lovgivning, skal Kunden holde Apidari, leverandører, underleverandører, tredjeparter eller lovlige representanter fullt ut skadesløse fra enhver kostnad og utgift samt ethvert krav, tap, skade og ansvar, uansett type (herunder, men ikke begrenset til rimelige saksomkostninger), som måtte oppstå i tilknytning til bruken av tjenester fra Apidari i strid med denne avtalen eller for øvrig i strid med Apidari sine immaterielle rettigheter eller Kundens taushetsplikt etter avtalen.
Apidaris samlede erstatningsansvar er under enhver omstendighet begrenset oppad til det tjenesten kostet da avtalen ble inngått.
Apidari sine rettigheter ved Kundens mislighold
Dersom Kunden ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes Apidari eller forhold på Apidari sin side, kan Apidari etter omstendighetene stenge, stenge tilgang til, eller suspendere tjenestene, kreve oppfyllelse av avtalen eller kreve avtalen hevet. Apidari vil også etter omstendighetene kunne kreve purregebyr og renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved gjenoppretting av tjenester som er stengt eller suspendert.
Stenging
Apidari kan etter forutgående varsel stenge og/eller stenge tilgangen til tjenester dersom det foreligger betalingsmislighold fra Kunden sin side. Ved annet mislighold kan Apidari uten forutgående varsel stenge og/eller stenge tilgangen til tjenester. Stenging av tjenester medfører at tjenestene slutter å fungere. Stenging av tilgang til tjenester medfører at Kunden ikke lenger vil ha adgang til å betjene disse.
Suspendering
Apidari kan uten forutgående varsel suspendere tjenester dersom det foreligger vesentlig mislighold fra Kundens side. Suspendering av tjenestene medfører at tjenestene slutter å fungere som normalt, kunden vil ikke lenger ha adgang til å betjene disse, og vil ikke bli fornyet til en ny avtaleperiode så fremt misligholdet foreligger.
Oppfyllelse
Apidari kan fastholde kjøpet og kreve at Kunden betaler kjøpesummen.
Heving
Apidari kan uten forutgående varsel heve avtalen dersom det foreligger vesentlig mislighold fra Kundens side. Dette kan medføre umiddelbar sletting av tjenester og innhold.
Vesentlig mislighold inkluderer, men er ikke begrenset til, betalingsmislighold utover 30 dager etter forfallsdato, ethvert brudd på begrensningene i bruksretten i denne avtalen, krenkelse av lov, rettigheter eller andre beskyttede interesser, og tjenester som skaper uforholdsmessig høy last eller andre problemer.
Hverken stenging, stenging av tilgangen til, suspensjon av tjenester eller heving, fritar Kunden for betalingsansvaret. Allerede innbetalte beløp for inneværende avtaleperiode(r) vil ikke bli refundert.
Apidari forbeholder seg retten til å forfølge ethvert mislighold gjennom sivilrettslige og/eller strafferettslige reaksjoner. Apidari vil kunne kreve erstattet de utgifter og tap selskapet blir påført som følge av mislighold fra Kunden sin side, herunder men ikke begrenset til rimelige utgifter til advokatbistand i anledning rettslige skritt for å forfølge eller avhjelpe mislighold.
Kunden skal holde Apidari skadesløs i ethvert forhold som måtte oppstå som følge av misligholdet.
Kontaktinformasjon for kundeforholdet
Kunden plikter å oppgi korrekt kontaktinformasjon ved avtaleinngåelse, inkludert fullt selskapsnavn, organisasjonsnummer, telefon og e-postadresse, samt kontaktperson.
Dersom Apidari blir kjent med at kontaktinformasjonen er feil, plikter Apidari å oppdatere den ved hjelp av offentlige registre, fortrinnsvis nummeropplysningstjenester og Brønnøysundregistrene.
Hvis Kunden utelater å vedlikeholde korrekt kontaktinformasjon, og Apidari heller ikke er i stand til å finne riktig kontaktinformasjon ved hjelp av offentlige registre vil dette bli ansett som Kundens mislighold.
Personopplysninger
Personopplysninger som Apidari behandler på egne vegne reguleres av Personvernerklæringen. Ved å kjøpe, og bruke, Apidaris produkter og tjenester samtykker Kunden i at Apidari kan behandle personopplysninger etter retningslinjene i Personvernerklæringen.
Personopplysninger som Apidari behandler på vegne av Kunden i forbindelse med at Kunden behandler personopplysninger ved hjelp av Apidaris tjenester reguleres av Databehandleravtalen.
Med mindre Kunden samtykker til annet, kan Apidari kun behandle personopplysninger som er nødvendige for at Apidari skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kundens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre i lovbestemt tilfelle, eller hvis det er nødvendig for at Apidari skal få gjennomført avtalen med Kunden.
Se også vår personvernerklæring, for en mer utfyllende beskrivelse av Apidaris behandling av data som lagres under besøk på våre nettsider.
Force majeure
Dersom avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout, linjefeil eller strømbrudd hos aksessleverandør, linjefeil eller strømbrudd hos annen tredjepart, samt ethvert forhold som vil bli bedømt som force majeure.
Taushetsplikt
Informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med avtalen og gjennomføringen av avtalen skal behandles konfidensielt, og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten samtykke fra den annen part.
Hvis Kunden er en offentlig virksomhet, er taushetsplikt etter denne bestemmelsen ikke mer omfattende enn det som følger av lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) eller tilsvarende sektorspesifikk regulering.
Taushetsplikt etter denne bestemmelsen er ikke til hinder for utlevering av informasjon som kreves fremlagt i henhold til lov eller forskrift, herunder offentlighet og innsynsrett som følger av lov 19. mai 2006 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova). Om mulig, skal den annen part varsles før slik informasjon gis.
Taushetsplikten er ikke til hinder for at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, for eksempel når de er alminnelig kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder.
Partene skal ta nødvendige forholdsregler for å sikre at uvedkommende ikke får innsyn i eller kan bli kjent med taushetsbelagt informasjon.
Taushetsplikten gjelder partenes ansatte, underleverandører og tredjeparter som handler på partenes vegne i forbindelse med gjennomføring av avtalen. Partene kan bare overføre taushetsbelagt informasjon til slike underleverandører og tredjeparter i den utstrekning dette er nødvendig for gjennomføring av avtalen, forutsatt at disse pålegges plikt om konfidensialitet tilsvarende dette punkt 5.4.
Taushetsplikten er ikke til hinder for at partene kan utnytte erfaring og kompetanse som opparbeides i forbindelse med gjennomføringen av avtalen.
Taushetsplikten gjelder også etter at avtalen er opphørt. Ansatte eller andre som fratrer sin tjeneste hos en av partene, skal pålegges taushetsplikt også etter fratredelsen om forhold som nevnt ovenfor. Taushetsplikten opphører fem (5) år etter leveringsdag, med mindre annet følger av lov eller forskrift.
Særskilte vilkår
Alle nettsider levert med WordPress er underlagt følgende vilkår: WordPress og eventuelle tillegg er tredjeparts produkter som er undergitt egne lisensbetingelser som kan komme til anvendelse. Se www.gnu.org
Apidari utvikler ikke WordPress og er ikke ansvarlig for feil eller mangler i WordPress-løsninger. Apidaris ansvar ved slike feil er begrenset til å forsøke å omgå feilen med rimelige midler. Apidari eller WordPress gir ingen garantier knyttet til WordPress-løsningen utover det som eksplisitt fremgår av denne Avtalen. De tekniske kravene til Kundens løsning (inkludert for eksempel nettleserstøtte) er som for den versjonen av WordPress og eventuelle tillegg som Kunden benytter. Disse vil opplyses på forespørsel.
WordPress og eventuelle tillegg som ikke er utviklet av Apidari er undergitt en egen oppgraderingstakt som Apidari ikke har innvirkning på. Apidari vil benytte den versjonen av av programvare som Apidari til enhver tid anser best egnet, og er ikke forpliktet til å benytte den til enhver tid siste versjon.
Kunden står fritt til å benytte egen domeneregistrar, men står da selv ansvarlig for at domenet pekes mot Apidaris server dersom ikke annet er særskilt avtalt. Kunden er også forpliktet til å følge de regler som til enhver tid måtte være fastsatt av ICANN, Norids eller andre kompetente organisasjoner.
Bakgrunn og hensikt
Avtalen regulerer Apidaris (Databehandler) behandling av personopplysninger på vegne av Kunden (Behandlingsansvarlig), herunder innsamling, registrering, sammenstilling, lagring, utlevering eller kombinasjoner av disse, og rettigheter og plikter etter:
- Lov av 15.06.2018 om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven);
- EU forordning 2016/679/EC av 27.april 2016 om vern av fysiske personer i forbindelse med behandling av personopplysninger og om fri utveksling av slike opplysninger (General Data Protection Regulation) (heretter omtalt som «personvernforordningen»)
Ved motstrid mellom Avtalens regulering og de rammer som følger av personopplysningslovgivningen eller annen relevant lovgivning, viker Avtalens regulering.
Avtalen skal sikre at personopplysninger ikke brukes urettmessig eller kommer uberettigede i hende.
Denne avtalen omfatter alle personopplysninger som blir behandlet ved bruk av Apidaris tjenester, inkludert underleverandører.
Formål
Formålet med behandlingen er å levere tjenesten i tråd med Tjenesteavtalen, og utføre kundeservice på forespørsel fra Kunden. Apidari kan ikke behandle personopplysninger til andre formål enn dette.
Behandling av personopplysninger skal skje i tråd med gjeldende lover og forskrifter, denne avtalen, og Personvernerklæringen.
Eierskap og behandlingsansvar
Kunden er behandlingsansvarlig for data som lagres, og behandles, ved bruk av Apidari sine tjenester, og har selv eierskap til, og ansvaret for, disse. Apidari kan ikke under noen omstendigheter tilordnes rollen som behandlingsansvarlig for disse dataene.
Det er Kunden som bestemmer formålet med sin behandling av personopplysninger og hvilke hjelpemidler som skal brukes, og som har ansvaret for at personopplysninger behandles i henhold til de krav som lover, regler og forskrifter oppstiller.
Apidaris plikter
Apidari skal kun behandle personopplysninger etter Kundens skriftlige instruksjoner.
Apidari plikter å gi Kunden tilgang til dokumentasjon, og bistå, slik at Kunden kan ivareta sitt eget ansvar etter lov og forskrift. Kunden har, med mindre annet er avtalt eller følger av lov, rett til tilgang til og innsyn i personopplysningene som behandles og systemene som benyttes til formålet. Apidari plikter å gi nødvendig bistand til dette.
Apidari plikter å bistå den Behandlingsansvarlige med å etterleve kravene til å etablere et egnet sikkerhetsnivå, herunder gjennomføre nødvendige tiltak som å varsle om sikkerhetsbrudd, vurdere personvernkonsekvenser og gjennomføre forhåndsdrøftinger på Kundens forespørsel.
Detaljer for kundens kontaktpunkt i Apidari skal til enhver tid være tilgjengelig på:
https://apidari.no/personvernerklæring/
Apidari forbeholder seg retten til å nekte behandling av personopplysninger som bryter med loven, og plikter å varsle Kunden om dette.
Bruk av Underleverandører
Underleverandører er enhver tredjepart som behandler data på oppdrag fra Apidari. Apidari plikter å vedlikeholde en liste over navn og lokasjon for alle Underleverandører som er involvert ved behandling av personopplysninger på:
https://apidari.no/personvernerklæring/
Det er kun tredjeparter på denne listen som er Underleverandører.
Kunden aksepterer at Apidari kan benytte Underleverandører både ved levering av tjenesten og behandling av personopplysninger, forutsatt at de behandler personopplysninger i tråd med denne avtalen.
Apidari er ansvarlig overfor Kunden for enhver form for behandling Underleverandører utfører.
Apidari plikter å oppdatere listen med Underleverandører senest 30 dager før en underleverandør begynner behandling av personopplysninger.
I de tilfeller Kunden motsetter seg bruk av en ny underleverandør skal Apidari underrettes omgående og uten opphold. Apidari vil enten (1) avvikle bruk av underleverandøren, (2) la være å benytte underleverandøren for Kunden sine personopplysninger, eller (3) avslutte avtaleforholdet. Ved (1) og (2) fortsetter avtalen å løpe uten endringer. Ved (3) har kunden rett på å meddele opphør umiddelbart.
Tjenestene Apidari leverer tillater integrasjon mot tredjeparts tjenester, og kan inneholde integrasjoner og linker til integrasjoner med tredjeparts tjenester, og som ikke er underleverandører. All bruk av tredjeparts tjenester, som ikke tilhører Underleverandører, inkludert, men ikke begrenset til lagring, databehandling og datautveksling, er alene regulert av avtalebetingelsene og personvernbetingelsene til tredjepart. Apidari kan ikke under noen omstendigheter holdes ansvarlig ved bruk av slike tjenester, og Kunden skal holde Apidari skadesløs i ethvert forhold som måtte oppstå som følge av bruken.
Internasjonal dataeksport
Kunden aksepterer at Apidari og Underleverandører kan behandle personopplysninger utenfor Norge, EU og Sveits. Dette gjelder også hvor Kunden har avtalt at datalagring skal finne sted i Norge, EU, eller Sveits, men bare dersom behandling utenfor EU er nødvendig for å utføre Kundeservice eller andre tjenester på forespørsel fra Kunden. Behandling av personopplysninger utenfor Norge, EU eller Sveits, skal skje i tråd med gjeldende lover og forskrifter, Tjenesteavtalen, Personvernerklæringen, og ellers som nødvendig for å levere tjenesten, og utføre kundeservice på forespørsel fra Kunden.
Retur og destruksjon av personopplysninger
Kunden må selv eksportere data og personopplysninger ved opphør, og før siste avtaleperiode løper ut. Eksporten skal skje ved hjelp av grensesnittene som er tilgjengelig på Apidari sine nettsider. Kunden plikter å gjøre seg kjent med disse grensesnittene. Apidari plikter å bistå Kunden med denne eksporten på forespørsel.
Eksport av data utover det Apidari sine grensesnitt muliggjør, inkludert men ikke begrenset til bruk av andre eksportformater eller eksportmetoder, skal skje for Kunden sin regning, og faktureres etter medgått tid og til gjeldende timepriser.
Kunden aksepterer at Apidari sletter alle data ved opphør, inkludert eventuelle sikkerhetskopier, etter at siste avtaleperiode har løpt ut, og at data vil bli slettet etter de retningslinjer og prosedyrer som Apidari til enhver tid fastsetter.
Apidari vil ikke innestå for tap av data som skyldes at eksport av data ikke er gjennomført før utløpsdato for tjenesten(e).
Sikkerhet
Apidari plikter å implementere og vedlikeholde nødvendige tekniske og organisatoriske tiltak som stilles etter til enhver tid gjeldende lover, regler og forskrifter, for å beskytte mot tap av personopplysninger som skyldes utilsiktet eller ulovlig destruksjon, utilsiktet tap eller endring, urettmessig formidling eller tilgang (avvik), så langt det er praktisk gjennomførbart og i Apidari sin kontroll. Slike tiltak skal hensynta tilgjengelig teknologi, og kostnaden ved implementering for å oppnå et hensiktsmessig sikkerhetsnivå sett i forhold til behandlingen av personopplysningene, og naturen av dataene som er lagret.
Systemadgangskontroll
Apidari skal implementere hensiktsmessige tiltak for å forhindre at personopplysninger behandles urettmessig. Disse tiltakene vil variere med behandlingen og inkluderer, men er ikke begrenset til, autentisering med brukernavn og passord, tofaktor autentisering, dokumenterte autorisasjonsprosesser, dokumenterte endringshåndteringsprosesser og logging på flere nivåer.
Overføringskontroll
Apidari skal så langt det er praktisk gjennomførbart implementere hensiktsmessige tiltak for å forsikre om at det er mulig å overføre data til rette vedkommende uten at dataene kan leses, kopieres, endres eller slettes uautorisert under dataoverføringen.
Backup
Backup foretas i henhold til bestemmelser angitt for de enkelte produkter i denne avtalen. For leveranser som spesifikt ikke inkluderer backup står Kunden selv ansvarlig for å besørge hensiktsmessig backup.
Avvik
Enhver bruk av informasjonssystemer i strid med denne avtales bestemmelser, Apidaris rutiner, Kundens instrukser, Personvernlovgivningen eller Databehandleravtalen, skal håndteres som et avvik. Apidari skal varsle Kunden ved avvik så snart Apidari får kunnskap om det, og om nødvendig samarbeide med Kunden om å avhjelpe avviket. Kunden har ansvaret for at avviksmelding sendes Datatilsynet.
Varselet til Kunden skal som minimum inneholde en beskrivelse av avvikets natur, kontaktinformasjon til kontaktpunkt hos Apidari, en beskrivelse av mulige konsekvenser, og en beskrivelse av tiltak som er iverksatt, eller planlagt iverksatt, for å lukke avviket og begrense konsekvensene.