Trenger jeg en nettside?

Nettsider

Her er 8 gode grunner til hvorfor du trenger nettside.

Dersom du er usikker på om du skal skaffe en nettside til din bedrift, skal jeg spare deg litt tid – du trenger en nettside, og den bør være god. Nettside skal være med på å bygge opp momentet i bedriften din og bør på en profesjonell måte vise frem hvem du er, og hva du driver med.

Dette er noen gode grunner til hvorfor små bedrifter trenger en nettside:

Forbruksmønsteret utvikler seg over tid for å tilpasse seg moderne teknologi, og forbrukeres handlingsmønster har endret seg for å tilpasse seg den digitale tidsalderen. Et relevant eksempel er telefonkataloger. Da telefonen kom til Norge i 1884 var det en helt ny teknologi, og i løpet av første halvdel av 1900-tallet bygde Telegrafverket ut et landsomfattende rikstelefonnett.

Etter hvert som flere husholdninger og bedrifter tok telefonkatalogen i bruk for å finne produkter og tjenester, forsto bedriftseiere fordelen med å være lett tilgjengelig i telefonkatalogen. Innen 1950-tallet hadde markedsføring i telefonkatalogen blitt vanlig for bedrifter i Norge. Det ga jo mening når flertallet av norske husholdninger og bedrifter benyttet seg av telefonkatalogen til daglig.

Så kom internett og den desidert største forandringen av “status quo” for kommunikasjon siden telefonen – den digitale transformeringen var i gang. Etter hvert som både enkeltpersoner og bedrifter forsto at det var raskere og mer effektivt å søke på internett enn å bruke telefonkatalogen, forandret forbruksmønsteret seg drastisk.

Den digitale overgangen var komplett i 2009 da siste utgave av telefonkatalogen ble utgitt på papir. Norge er i verdenstoppen i internettbruk, og i 2011 brukte 93,5 prosent av befolkningen internett flere ganger om dagen. 2011 var også året hvor antallet som brukte internett for å finne lokale bedrifter og tjenester passerte 59 prosent. Når vi spoler frem til 2022 har antallet forbrukere som bruker internett til å finne lokale bedrifter økt til 97 prosent. Dersom du vil at din bedrift skal bli valgt, må du bli funnet på internett, og for at dette skal være mulig trenger du en nettside.

Hvorfor du trenger en nettside i 2022 – uavhengig av bransje

Du hadde behov for nettsiden allerede samme dag bedriften din åpnet dørene, men det er bedre sent enn aldri.

I Apidari lever vi av bedrifter som har en vellykket tilstedeværelse på internett. Vi vil at du skal lykkes, så i denne artikkelen skal vi gå gjennom følgende:

 

8 gode grunner til at du trenger en nettside uansett bransje

En interessant analyse fra Deloitte om teknologitrendene blant små bedrifter, fant at små bedrifter som benytter seg av digitale verktøy:

  • Tjente to ganger så mye pr. ansatt
  • Hadde en omsetningsvekst året før som var nesten fire ganger så høy
  • Hadde tre ganger høyere sannsynlighet for å skape arbeidsplasser i året som gikk
  • Hadde en gjennomsnittlig vekst i ansatte som var mer enn seks ganger så høy

Dette gjelder alle bransjer, også B2B. Digital tilstedeværelse starter med en nettside. Hvis du ikke er overbevist enda – her følger 8 gode grunner til at du ikke bare trenger en nettside, men en nettside som faktisk er tilgjengelig og optimalisert.

1. 30 prosent av dine potensielle kunder vurderer ikke en bedrift uten en nettside

Nettsiden er din viktigste markedsføringsressurs fordi vi lever i en digital verden. Nordmenn bruker ifølge SSB gjennomsnittlig 17,5 timer på internett i uken, og er på mobilen sin opptil 5 timer daglig. Forbrukere forventer at bedrifter er tilgjengelige på nett (inkludert nettside) og vil regne en bedrift som ikke er det som uprofesjonell og lite tilgjengelig.

2. Folk søker etter deg på nett

En av fordelene med å ha en nettside for små bedrifter er å være tilgjengelig der kundene er. Det er en grunn til at såpass mange selskaper investerer i en nettside som er optimalisert for søkemotorer. 97 prosent bruker i dag internett til å finne en lokal bedrift, og 93 prosent av alle internettøkter begynner med et søk i en søkemotor. Google har 3.5 milliarder søk hver dag, og sannsynligheten er stor for at det er noen som søker etter produktene eller tjenestene du tilbyr.

3. Majoriteten av kunder bruker nettsider for å finne og kontakte bedrifter

Studier viser at mellom 70-80 prosent av forbrukere undersøker en bedrift på nett FØR de besøker, bestiller eller inngår en avtale med bedriften. Kombinerer vi dette med at 93 prosent av alle internettøkter begynner med et søk i en søkemotor, snakker vi om en overveldende stor andel av forbrukerne. Enda en overbevisende grunn til at din bedrift trenger en nettside? En studie utført av YP & LSA i USA fant at mennesker i gjennomsnitt bruker tre kilder før de tar en individuell avgjørelse om å kjøpe noe, og at 30 prosent automatisk velger bort bedrifter som ikke har en nettside.

4. Hverdagen i alle bransjer blir påvirket av digitalt innhold og nettsider - Inkludert B2B

Majoriteten av bedrifter som ikke har en nettside sier det er fordi mange i deres bransje ikke er online, eller at det ikke er nødvendig. Dette hører vi oftest fra bedriftseiere i B2B.

Kjenner du deg igjen i dette? Da er det som kommer nå ekstra interessant.

Hele 75 prosent av B2B kunder sier at nettsider og digitalt innhold påvirker kjøpsprosessen i stor grad. Videre sier 62 prosent at de tar beslutningen om å kjøpe, eller inngå en avtale basert på en nettsides innhold alene.

Den gjennomsnittlige B2B-kunden gjør nå i gjennomsnitt 12 internettsøk før de i det hele tatt besøker nettsiden til en leverandør, og de er allerede 57 prosent gjennom kjøpsprosessen sin før de er villige til å snakke med en aktuell representant hos leverandøren. Halvparten av alle dagens B2B-kjøpere forventer at en leverandør sin nettside skal være en hjelpsom kanal for interaksjon og mer enn en tredjedel forventer at nettsiden skal være den mest tilgjengelige og hjelpsomme kanalen for informasjon og kontakt.

5. Tilgjengelighet 24/7

Internett er tilgjengelig 24/7 og det burde bedriften din også være. Å ha en nettside gjør det enkelt for potensielle kunder å finne informasjon om selskapet ditt, deres kompetanse og hva som skiller deg fra konkurrentene. Du får en unik mulighet til å svare på en hel rekke spørsmål de har om bedriften din og dens tjenester og produkter. Den muligheten burde du ikke sløse bort.

6. 75 prosent av forbrukere innrømmer at de bedømmer en bedrifts troverdighet basert på selskapets nettside og designet på nettsiden

Å ikke ha en nettside gjør at forbrukere mister tillit til deg. I en studie fra 2018 vurderte 75 prosent av forbrukere en bedrifts troverdighet basert på design, innhold og opplevelsen de hadde på bedriftens nettside. Det er mer sannsynlig at forbrukeren velger et selskap de stoler på, og nettsiden er det første stedet de oppsøker for å innhente informasjon.

MEN det er ingen grunn til å legge ned guarden helt enda – om nettsiden din har et dårlig design hjelper det lite. Fra en besøkende havner på din nettside, har du 10 sekunder på å gi et godt inntrykk av nettsiden. På den tiden må du fortelle hva de får ut av nettsiden og bedriften din. Etter det (og som så ofte før), drar de.

7. Du må raskt svare på grunnleggende spørsmål

Dette er spesielt relevant for B2B bedrifter. Kunder besøker nettsiden din når det er noe de ønsker å vite eller gjøre. De forventer nesten umiddelbar bekreftelse. For deg betyr det at besøkende burde være i stand til å besvare 3 spørsmål i løpet av de 3 første sekundene på nettsiden din:

  • Hva tilbyr/gjør du?
  • Hvem er du?
  • Hvordan kontakter jeg deg?

I dag forventer besøkende tilgang på informasjonen de leter etter umiddelbart. Det betyr at din bedrifts nettside burde besvare hvert av spørsmålene over uten at brukeren trenger å “scrolle” på nettsiden.

8. Sosiale medier mister innflytelse og troverdighet

Er du en av de som tror at fordi bedriften din er på Facebook trenger du ikke en nettside?

Ikke noe problem, det gjør nemlig også annenhver bedrift i Norge… En facebook-side er ikke en god grunn til å nedprioritere nettside. Hvorfor ikke? Det blir stadig vanskeligere å nå brukere på Facebook – en uke etter at Facebook oppdaterte algoritmene sine forrige gang, sank den organiske rekkevidden lavere enn den allerede var. Enda et poeng? i 2018, brukte folk 50 millioner færre timer på plattformen enn de gjorde i 2017. Mens sosiale medier kan hjelpe deg med å nå ut til potensielle kunder og bidra til vekst i bedriften din, er det sjeldent lurt å legge alle eggene i en kurv, spesielt i tiden fremover. Sosiale medier og nettsiden din burde eksistere i synergi.

Vanlige innvendinger mot å ha en nettside

Vi jobber med små bedrifter hver dag, og vi har hørt så og si alle unnskyldninger mot å ha en nettside. Et fellestrekk for innvendingene vi hører er at de ofte stammer fra feilinformasjon. Jeg har listet opp noen av de vanligste grunnene under, samt våre typiske svar.

Innvending 1. “Bedriften min er for liten og jeg har ikke budsjettet til en nettside.”

Dette er nok den vanligste grunnen vi hører fra små bedrifter.
Nettsiden din er den viktigste markedsføringsressursen din – nummer 1! Å si at du ikke har budsjett til å prioritere en nettside er som å si at du ikke har budsjett til å søke om nødvendige godkjenninger før du starter et byggeprosjekt. Du kommer til å få problemer senere om du ikke tar de rette skrittene i starten.

Skaff deg en nettside: Den trenger ikke være stor, komplisert og kjempedyr, men den trenger å eksistere, og den må være mulig å finne i søkemotorer.

Innvending 2. “Jeg har en venn som kan lage nettsider, og har allerede lovet at han kan gjøre det.”

Er vennen din webutvikler og webdesigner? I så fall er du blant de heldige. Sørg for å melde at det haster å få nettsiden ferdig. Om han eller hun lager nettsider som en hobby, kan det lønne seg å vurdere følgende:

  1. Sammenlign nettsiden din med et fremkomstmiddel. Du kan sykle, eller kjøre den nyeste elbilen på markedet. Du kommer deg antagelig fra A til B uansett, men et av alternativene er mer effektivt, frakter deg lenger raskere, og vil være en mer komfortabel måte å reise på.
  2. Det du ser og leser når du besøker en nettside er bare rundt 20 prosent av hva som går inn i å utvikle en nettside. Bak alle de fine sidene med fancy grafikk er det koder og tagger som er spesifikt skrevet for å gi en bedre plassering i søkemotorer, sørge for at nettsiden laster raskt og effektivt, og gir besøkende en sikker og brukervennlig opplevelse. De fleste nybegynnere og hobby-utviklere mangler kunnskap om riktig bruk av kode, tagger, skript, sikkerhet og søkemotorvennlig utvikling. Om du har en pen nettside, men ingen finner den når de søker etter deg går du glipp av viktige markedsføringsmuligheter.
Innvending 3. “Kundene våre bruker ikke PC for å finne oss”

Dette er tull, og bedriftseieren som sier dette glemmer at dette ikke kun gjelder datamaskiner. Det inkluderer også potensielle kunder som surfer på nettet, sosiale medier og apper på mobile enheter (smarttelefoner).

I 2017 brukte 90 prosent av befolkningen internett daglig, mens 95 prosent har en smarttelefon, og i 2016 passerte mobile enheter vanlige datamaskiner i internettrafikk for første gang.

Smarttelefon = PC / Mac / datamaskin

Innvending 4. I min bransje trenger vi ikke nettsider / jeg er ikke en nettbutikk eller internettbedrift

Dette er en misoppfatning vi ofte møter hos små bedrifter. Fordi du ikke driver nettbutikk betyr det ikke at du ikke trenger en nettside. Forbrukere, også B2B-kunder må fortsatt finne deg, lære hvem og hva bedriften er, og bygge tillit til deg. Det store flertallet av våre kunder er ikke nettbutikker, og alle har sett en betraktelig økning i trafikk og omsetning ved å ha en nettside som danner grunnlaget for en profesjonell tilstedeværelse på internett.

Innvending 5. “Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjøre med en nettside selv om jeg hadde en”

I tillegg til informasjonen over er det viktig å forstå at internettbrukere finner DEG, du finner ikke DE. De søker enten direkte etter bedriften din etter at de f.eks. har fått en anbefaling, eller de søker etter et produkt eller en tjeneste du tilbyr. Om din bedrift ikke er synlig, eksisterer den heller ikke for potensielle kunder. Det skal være enkelt for deg å administrere nettsiden om du ønsker det – legge til bilder eller endre tekst. Det mer kompliserte som sikkerhet, oppetid og koder tar webutviklerne seg av.

Hvor mye koster en nettside?

En nettside kan koste alt fra ingenting til mange hundre tusen kroner.

Du kan for eksempel velge en plattform som WIX, hvor du betaler pr. mnd for å leie en plass på deres plattform. I andre enden av spekteret finner vi en nettside fra et profesjonelt Webutvikling- og webdesignbyrå, som er tilpasset din bedrifts individuelle behov. Med disse ser du på en pris fra ca. 10 000 kroner.

Ikke la prisen skremme deg fra å ha en nettside. Om du er en liten bedrift med et begrenset budsjett, kan du skaffe deg en grunnleggende nettsiden du kan utvide når inntektene øker. Det viktigste er å ha grunnmuren i orden, slik at nettsiden kan bygges ut i det uendelige mens kostnadene holdes nede. Velger du riktig er det mye å spare når nettsiden senere skal utvikle seg med bedriften din.

Dette er kostnadene som ligger bak en nettside:

Hosting: dette er den fysiske plasseringen til nettsiden din på internett. Du trenger både et webhotell og en database. Det finnes billige og mer kostbare alternativer, det viktigste er at all funksjonalitet og hastighet er på plass. Bruk heller noen kroner ekstra på en god løsning og spar det inn ved å unngå ekstrakostnader. Det koster fra 70 kr og oppover i måneden. Her går det på hastighet, antall besøkende og server-belastning.
Domenenavn: Dette er identiteten din på internett og vises som www.dinbedrift.no. Domene er vanligvis en årlig kostnad som ligger på rundt 100 – 150 kroner i året.
Design: Noen er gratis og andre koster penger. Malbasert design gir ofte mye nettside for pengene med gode muligheter for utvidelse og tilpasning.
Programtillegg og utvidelser: Noen programtillegg er gratis, andre koster penger, da gjerne med månedlig eller årlig abonnement. Nettsiden blir typisk dyrere når mange ulike programtillegg skal ha kompatibilitet, integreres og oppdateres. Her er det også et sikkerhet og hastighetsaspekt som stiller krav til utviklere av programtillegg. I Apidari har vi en pakke med programtillegg som alle kunder har tilgang til for en fast pris. Disse programtilleggene dekker behovene til over 90 prosent av våre kunder og gir profesjonell funksjonalitet som er rask, sikker og kostnadseffektiv.
Utvikling: Jo mer skreddersydd tilpasning nettsiden din krever, jo mer koster det å lage den.
Valg av riktige løsninger er avgjørende for å få maksimalt ut av tilgjengelig budsjett.

For å runde av: Kostnaden av å ikke ha en nettside er mye høyere enn å ha en.

I 2019 hadde 60 prosent av alle små bedrifter i Norge en egen nettside. For mellomstore og store bedrifter var antallet 78 prosent. I dag er det ingen grunn til at små bedrifter skal ligge etter resten.

Dette burde uansett fortelle deg to ting:

1. 60 prosent av små bedrifter gjør det bedre enn din (dersom du ikke har nettside, eller nettsiden er utdatert).
2. Du har fortsatt en mulighet til å slå 40 prosent hvis du får en nettside nå.

Det koster lite å komme i gang med en skikkelig tilstedeværelse på internett. Dersom du trenger hjelp, er det enkelt å si fra. Vi har et bredt utvalg av tjenester tilpasset alle budsjetter, og vi ser gjerne på dine behov sammen med deg – helt uforpliktende.

Dette bør du vite før du redesigner nettsiden din

En guide for redesignet nettside

Har du planer om å redesigne nettsiden til bedriften eller organisasjonen?

Det kan være ulike grunner til at man ønsker en ny eller redesignet nettside. Et redesign kan ha flere positive effekter. Et ønske om redesign bør starte med et tydelig mål om hva som ønskes å oppnå. Jo mer spisset målet er, desto mer vellykket vil resultatet bli.

Jo flinkere du er til å definere målene dine i starten, jo mer vellykket vil redesignet bli. Hele prosessen blir også mindre krevende.

Enten du samarbeider med et byrå, redesigner nettsiden selv, eller selger inn ideen til andre i selskapet vil denne guiden hjelpe deg å velge riktig strategi for redesign av din nettside. Da sikrer du at nettsiden blir vellykket, og gir bedriften den positive effekten du var på jakt etter.

Nettside redesign

Nettside redesign er prosessen med å endre og oppdatere innholdet, formatet, navigasjonen og strukturen på din nettside for å forbedre nettsidens prestasjon og konvertere flere besøkende.

Flere bedrifter ønsker å redesigne deres nettside for å øke trafikk i takt med at bedriften vokser. Andre investerer i redesignet nettside som del av en større profilendring. En bedrifts nettside er av stor betydning for dets markedsføring, og en redesignet nettside bør være funksjonell og gjennomtenkt.

I en studie fra 2018 vurderte 75 prosent av forbrukere en bedrifts troverdighet basert på design, innhold og opplevelsen de hadde på bedriftens nettside. Det er mer sannsynlig at forbrukeren velger et selskap de stoler på, og nettsiden er det første stedet de oppsøker for å innhente informasjon.

Hvor ofte burde nettsiden din redesignes?

Ifølge Business 2 Community, er gjennomsnittlig levetid for en nettside 1.5 til 2.5 år. Designtrender og teknologi utvikler seg raskt, og et redesign vil i gjennomsnitt ikke fremstå moderne lengre enn dette. Det er opp til deg og din bedrift og vurdere hva som passer best for der.

Disse faktorene er avgjørende for hvor ofte du bør redesigne nettsiden din:

Hyppighet for endring av merkevare og mål. Når du tenker på å skaffe ny nettside, spør først deg selv “Gir denne nettsiden fortsatt riktig inntrykk av hvem vi er som selskap?”

Resurser til design, utvikling og markedsføring. Det kan være nyttig å tenke over om nettsiden kan vente, eller om dette burde være av prioritering.

Er nettsiden funksjonell og rask? Det kan være lurt å prøve å se nettsiden fra kundens perspektiv. Dette kan for eksempel være hvor enkelt det er å navigere på nettsiden.

Resultatene til nettsiden din. Hvis du spør deg selv: “ konverterer nettsiden min nok trafikk? Er besøkende lenge nok på nettsiden, eller er fluktfrekvensen høy?”

Utvikling i bransjen. For eksempel: Da Google annonserte at de ville endre til mobil først (mobile-first) indeksering, ble det nødvendig for nettsider å bli “mobilvennlige” for ikke å miste søkerangeringer og organisk trafikk fra Google. Hvis nettsiden din henger etter teknisk er det på tide med en redesign.

Din nettside er stedet kunder og besøkende oppsøker når de ønsker å stille spørsmål, lese innhold eller kjøpe produkter og tjenester. Dette er grunnen til at det lønner seg å være godt forberedt når du forplikter deg til redesign av nettsiden din.

Strategi for redesign av nettsiden tar ofte lengre tid enn produksjonen selv. Lurer du på hva som er viktig å huske på når nettsiden skal redesignes? Da kan du starte med punktene under.

Hvordan redesigne en nettside?

  1. Mål resultatene til din nåværende nettside.
  2. Sett mål for den redesignede nettsiden.
  3. Definer merkevare og kommunikasjon.
  4. Definer målgruppen du skal nå.
  5. Beskytt rangeringen til søkemotoroptimaliserte sider.
  6. Analyser konkurrentene (Konkurrentanalyse).
  7. Få oversikt over innholdet som presterer godt i dag.
  8. Velg riktig verktøy.

Under utdyper vi de 8 trinnene som er viktig når du skal redesigne nettsiden din.

1. Mål resultatene til din nåværende nettside

Før du begynner prosessen med redesign av nettsiden er det viktig at du dokumenterer statestikk for den nåværende nettsiden din. Dette vil gi deg en god indikasjon på hvordan nåværende nettside presterer og hva du kan forbedre gjennom redesign.

Analyser ytelsen til nåværende nettside fra måned til måned innenfor følgende områder:

  • Antall besøk, besøkende og unike besøkende
  • Bounce rate (besøkende som kun besøker én side utenå utføre noen handlinger)
  • Tid på nettsiden
  • Høyest rangerte søkeord etter rangering, trafikk og lead generation
  • Antallet domener som lenker inn til nettsiden
  • Antall nye leads nettsiden har generert
  • Antall salg
  • Antall sider indeksert
  • Antall sider som har trafikk

Hvor viktig og relevant hvert punkt er, vil variere avhengig av målene med din nettside-redesign. Det er uansett hjelpsomt å hente ut alle dataene før du setter i gang med ditt redesignprosjekt.

Dersom du ikke har tilgang til informasjonen over, anbefaler vi å legge til verktøy som for eksempel Google Analytics for bedre sporing og innsyn i hvordan nettsiden din presterer.

Det er også viktig at du husker hvilke verktøy du brukte for å måle hvert av resultatene over. Ideelt sett bør du å bruke samme verktøy når du skal beregne dataene etter redesign-prosessen. Hvis ikke blir sammenligningsgrunnlaget feil.

2. Sett mål for den ferdig redesignede nettsiden

Hvorfor skal du redesigne nettsiden din? Dersom du vurderer redesign bør det være en god grunn til nettopp det.

Dersom svaret ditt til spørsmålet er “det er lenge siden sist” eller kanskje “konkurrenten min redesignet nylig sin nettsiden”, er ikke det gode nok grunner i seg selv.

Det er viktig å huske på at det ikke bare handler om hvordan nettsiden din ser ut, men heller hvordan den virker. Her må du være krystallklar på hvorfor du skal redesigne nettsiden, og knytte de målene mot målbare resultater. Deretter kan du formidle målene dine med teamet, designer, og/eller et webdesign og utviklingsbyrå.

Vurder så følgende data og analyser, basert på målene for ditt nye nettsted:

  • Å øke antall besøk og besøkende (begge er viktige ettersom en besøkende kan besøke flere ganger)
  • Å redusere bounce rate (fluktfrekvens) for nettsiden
  • Å øke tiden til besøkende på nettsiden
  • Å forbedre domene autoriteten
  • Å øke antallet nye leads og skjema innsendinger
  • Å øke den totale konverteringen og genererte salg
  • Å forbedre SEO rangering for viktige søkeord

Flere av målene er avhengig av hverandre. Eksempelvis er det et behov for økt trafikk for å generere flere konverteringer. Nettsidens trafikk må muligens økes samtidig som du senker nettsidens bounce rate (fluktfrekvens).

3. Definer merkevare og kommunikasjon

Før du lager det nye designet og innholdet til nettsiden din, er det viktig å være tydelig på merkevaren, kommunikasjonen og dine unike egenskaper. På den måten skapes det et gjennomgående og konsist uttrykk på hele nettsiden din.

Alle som besøker din nettside for første gang, bør umiddelbart få den informasjonen de trenger for å bli værende på din nettside, istedenfor å gå til konkurrentene dine.

Vurder om du skal endre merkevaren og/eller kommunikasjonen. Hva trenger i så fall å endres? Behold disse endringen øverst på listen når du redesigner nettsiden.

Her finner du inspirasjon til hvordan din nye nettside kan se ut.

Det kan være lurt å bruke forståelig tekst for målgruppen din, og unngå. faglige uttrykk som kan fremmedgjøre målgruppen din. Visuelle uttrykk er av stor betydning på en nettside. Hva ønsker du å videreføre fra den gamle nettsiden, og hva trenger et redesign?. Dersom du har utviklet en ny logo, profilmanual eller fargekart, er det viktig at dette kommer tydelig frem på den nye nettsiden.

4. Definer målgruppen din

Når besøkende lander på nettsiden din spør de seg noen raske spørsmål, “Hvordan kan dette hjelpe meg, og hva tjener jeg på dette?”

Etabler designet av nettsiden og innholdet bygget rundt målgruppen du ønsker å nå,Husk å snakk til besøkende på deres språk og bruk uttrykk de forstår.

Det er viktig at du tydelig identifiserer målgruppen dine kjøpere befinner seg i. På den måten kan du forme redesign-strategien til nettsiden din rundt de besøkende som betyr mest for deg.

Utvikler oppfatningen av målgruppen din seg etterhvert som redesign-prosessen tar form? Stemmer profileringen og innholdet med denne målgruppen? Finn svaret på disse spørsmålene når du planlegger redesign av nettsiden.

5. Beskytt rangeringen til søkemotoroptimaliserte sider

Å bli funnet på nett er også essensielt for å forbedre besøksstatistikken til nettsiden. Hvis ingen finner og besøker nettsiden din er det vanskelig å forbedre ting som konvertering, bounce rate og salg.

Her er noen tips til hvordan du designer din nye nettside med riktig fokus på søkemotoroptimalisering.

Dokumenter sidene med høyest søkerangering
Bruk analyseverktøyet ditt (f.eks. Google Analytics) til å finne ut hvilke sider som har høyest trafikk og innkommende lenker, konverterer flest besøkende og dekker de viktigste temaene i din bransje. Hvis du planlegger å flytte noen av disse viktige sidene, da må du sørge for riktig 301 videresending.

Lag en plan for 301 videresendinger
Nå når vi først er inne på 301 videresendinger, er disse viktige for å beholde trafikken og verdien av lenkene for de ulike sidene på nettstedet ditt. Lag en oversikt for å kartlegge alle 301 videresendinger (gamle URLer mot nye URLer). Gi så oversikten til noen som kan teknisk implementere denne på riktig måte.

Planlegg søkeordene grundig
Velg helst et søkeord/emne for hver av sidene den nye nettsiden din skal fokusere på. Når du har bestemt søkeord(ene) bruker du SEO (søkemotoroptimerings) teknikker til å optimalisere nettsiden.

Her kan du finne det du trenger å vite om søkemotoroptimalisering (SEO).

6. Analyser konkurrentene (Konkurrentanalyse)

Det kan være nyttig å undersøke konkurrenter sin nettside. Sett opp punkter som er viktig innen din bransje og for en nettside, og fyll så inn punktene for hver av de viktigste konkurrentene dine. Både positivt og negativt er viktig er få med. Denne prosessen synliggjør hva du kan gjøre bedre på din nettside.

Når konkurrentanalysen er ferdig, lager du en fokusliste over hva du kan forbedre og hvordan du kan skille deg fra konkurrentene dine.

7. Få oversikt over innholdet som presterer godt i dag

Redesign er en flott måte å forbedre ytelsen til nettsiden din på, men det er dessverre mange måter redesign av nettsiden din faktisk kan ende opp med å skade bedriften.

Nettsiden du har i dag inneholder antagelig innhold som presterer godt og har byget opp ansiennitet over tid i søkemotorer. Om du mister effekten av det som fungerer godt på din nåværende nettside på grunn av redesign vil det være skadelig for markedsføringsresultatene dine.

Under er noen eksempler på slikt innhold:

  • Det mest delte og sette innholdet
  • Sider med høy trafikk
  • Søkeordene med best resultater og tilknyttede sider
  • Antallet innkommende lenker fra individuelle sider

Hvis du for eksempel ender opp med å fjerne en side fra nettstedet som har samlet mange inngående lenker, kan du potensielt miste SEO-ansiennitet. Dette vil igjen gjøre det vanskeligere for deg å bli funnet i søkeresultater.

Husk at mange webdesignere ikke vurderer dette trinnet fordi de ikke er SEO-spesialister. Ikke nøl med å minne de ansvarlige for design, utvikling og vedlikehold på dette trinnet, og gjerne hjelp de på veien ved å f.eks. gi de en liste for vedlikehold og oppdatering av kritiske sider på nettsiden din. Det er tross alt din bedrift som taper hvis man hopper over dette trinnet.

8. Velg riktig verktøy

Det siste, men uten tvil viktigste trinnet når du redesigner nettsiden din er å velge riktig verktøy og programvare for å bygge og hoste nettsiden din. Denne programvaren kaller vi gjerne for content management system (CMS) og blir brukt til å utvikle, designe og publisere din nettside på internett.

Det er viktig at CMSet er sikkert og brukervennlig. Det hjelper lite om du får overlevert en flunkende ny nettside fra et design og utviklingsbyrå hvis prosessen med daglig drift og administrering av nettstedet ikke fungerer. Det skal være enkelt for deg å bruke jobbe med nettsiden din.

Å velge riktig CMS avhenger av flere faktorer, som for eksempel hvilken CMS du er vant med fra før, og hvilke behov den nye nettsiden din har. Det er hundrevis av CMSer å velge mellom, inkludert WordPress som er verdens mest populære publiseringsplattform. WordPress er blant de aller mest brukervennlige løsningene på markedet. Som med alt annet handler mye av hva du får ut av WordPress som CMS om å velge riktige og sikre løsninger. Vi lever av å rådgi bedrifter til å velge gode og brukervennlige løsninger. Klikk her for å få en gratis gjennomgang av ditt prosjekt.

Kom i gang med redesign av din nettside i dag

Når du er klar til å planlegge, designe, bygge, optimalisere, lansere og analysere din nye nettside håper vi du følger disse 8 trinnene. Da vil nettsiden få flere besøkende, og ikke minst vil nettsiden din konvertere flere besøkende til kunder.

Ønsker du å vite mer eller er du klar for redesign, snakk med oss så kartlegger vi dine behov og finner løsningen som er best egnet for deg!